Skaitymo metai - Naujienos:Paskelbti IBBY-Asahi Skaitymo skatinimo bei IBBY-iRead išskirtinio skaitymo skatintojo apdovanojimų laureatai

Naujienos

2022-03-23
Paskelbti IBBY-Asahi Skaitymo skatinimo bei IBBY-iRead išskirtinio skaitymo skatintojo apdovanojimų laureatai


Bolonijos vaikų knygų mugėje kovo 21 d. vykusioje Tarptautinės vaikų ir jaunimo knygų tarybos (IBBY) spaudos konferencijoje paskelbti IBBY-Asahi Skaitymo skatinimo bei IBBY-iRead išskirtinio skaitymo skatintojo apdovanojimų laimėtojai.

2022 m. IBBY-Asahi Skaitymo skatinimo apdovanojimą pelnė Kanados Nunavuto literatūros tarybos programa „Ilitaqsinniq – Pinnguaqta“. Viena iš pagrindinių programos veiklų yra šeimų, iš kartos į kartą, raštingumo gerinimo iniciatyva. „Pinnguaqta“ yra išskirtinė ir kultūriškai reikšminga ankstyvojo ugdymo programa, sukurta ir orientuota į inuitų visuomenės vertybes. Programa palaiko ir skatina tėvus ir globėjus ugdant kūdikių ir ikimokyklinio amžiaus vaikų raštingumą bei būtiniausius įgūdžius, taip ruošiant juos formaliam ugdymui. Tikslinė programos grupė – vaikai nuo gimimo iki šešerių metų, taip pat jų tėvai ir globėjai. Vertinimo komisija aukštai įvertino holistinį projekto požiūrį, ypač tai svarbu tautinėms mažumoms visame pasaulyje.


2022 m. IBBY-iRead išskirtinio skaitymo skatintojo apdovanojimo nugalėtojai yra Zohreh Ghaeni iš Irano, kurią nominavo Kanados ir Irano IBBY skyriai, ir Jane Kurtz iš JAV, kurią nominavo JAV IBBY skyrius.

Zohreh Ghaeni yra vaikų literatūros ekspertė, dėstytoja, tyrinėtoja ir pagrindinė skaitymo skatintoja. Ji dirbo mokytoja Irano kaimo vietovėse, studijavo bibliotekininkystę ir informacijos mokslą Teherane. Šiuo metu yra viena iš Irano Vaikų literatūros istorijos tyrimų instituto įkūrėjų ir direktorė. Tai nevyriausybinė ir ne pelno organizacija, įkurta prieš 20 metų. Eidama šias pareigas Zohreh Ghaeni inicijavo dešimties tomų Irano vaikų literatūros istorijos išleidimą, taip pat yra šio leidinio bendraautorė ­– tai vertinama kaip monumentalus pasiekimas. Zohreh Ghaeni taip pat sukūrė skaitymo programą „Skaitykite su manimi“, kuri sulaukė didžiulės sėkmės visame Irane ir Afganistane. Vykdant šią programą, knygos tampa prieinamos vaikams, kurie paprastai neskaitytų – tai dirbantys, gyvenantys gatvėse bei atokiose ir skurdžiose vietovėse vaikai, taip pat išgyvenantys krizę dėl neramumų, stichinių nelaimių ir pastaruoju metu COVID-19 pandemiją.


2022 m. IBBY-iRead išskirtinio skaitymo skatintojo apdovanojimo kita nugalėtoja Jane Kurtz užaugo Etiopijoje ir pastaruosius 25 metus praleido padėdama Etiopijos rašytojams ir iliustruotojams, kūrė knygų leidybos bei raštingumo skatinimo per mokytojus ir bibliotekininkus infrastruktūrą. Jane Kurtz darbas prasidėjo 1998 m., kai tapo „Ethiopia Reads“ viena iš įkūrėjų ir sukūrė strategiją bibliotekoms steigti, kad būtų remiamas raštingumo ugdymas. Jane Kurtz veikla nukreipta į problemų, kylančių dėl daugelio priežasčių, sprendimą: dėl vyraujančių kelių oficialių kalbų; dėl knygų, atspindinčių Etiopijos kultūrą ir istoriją, trūkumo; dėl vertimų nesklandumų; dėl publikavimo ir platinimo procesų trukdžių; dėl nepakankamų profesinių bibliotekininkų ir pedagogų galimybių. Įgyvendindama savo vizijas ir bendradarbiaudama su kitais, ji pasėjo raštingumo sėklą visoje Etiopijoje.


Šios dvi nuostabios moterys – Zohreh Ghaeni Irane ir Jane Kurtz iš Etiopijoje – įkvepia skaitymo skatintojus, savo pavyzdžiu parodo, kiek daug žmogus gali pakeisti, ypač tada, kai dirba ne vienas.

IBBY-Asahi skaitymo skatinimo apdovanojimas teikiamas kas dvejus metus vienai grupei ar įstaigai, kurios išskirtinė veikla, kaip manoma, daro ilgalaikį indėlį į vaikų ir jaunimo skaitymo skatinimo programas. Apdovanojimas buvo įsteigtas 1986 m., jį remia Asahi Shimbun – viena iš pirmaujančių Japonijos laikraščių bendrovių.

IBBY-iRead išskirtinio skaitymo skatintojo apdovanojimą įsteigė Šenzeno „iRead“ fondas ir IBBY, siekdami paskatinti realų įsipareigojimą skatinti skaitymo skatinimą, tikėdamiesi paskleisti šį atsidavimą visame pasaulyje.

Programą įgyvendina