Raidos psichologė apie skaitymą su kūdikiais: „Jie supranta daugiau, nei mums atrodo“
2023-11-09
Kaip naujagimis, nemokėdamas kalbos, bendrauja su aplinka? Į šį klausimą atsakymų ieško nežodinę tėvų ir kūdikių komunikaciją tyrinėjanti raidos psichologė Maya Gratier.
Kūrėjų iš Lietuvos ir Prancūzijos patirtis: kūdikiai domisi knygomis nuo gimimo
2023-10-26
Jau keleri metai Lietuvoje naujagimio susilaukusios šeimos gauna dovanų pirmą knygą kūdikiui. Prancūzijoje, vienoje iš projektą įkvėpusių šalių, panaši iniciatyva „Pirmieji puslapiai“ (pranc. Premières pages) gyvuoja nuo 2009 metų. Abiejų iniciatyvų tikslas – atkreipti dėmesį į skaitymo nuo pat gimimo svarbą.
Ankstyvojo skaitymo situacija gerėja, bet dar yra ko siekti
2021-09-20
Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos užsakymu Rinkos tyrimų centras 2021 m. balandžio 7 d.–gegužės 6 d. atliko visuomenės nuomonės apklausą apie ankstyvojo skaitymo įpročius Lietuvoje. Buvo apklausiami tėvai, turintys jaunesnių nei trejų metų vaikų.
Knygoms niekada ne per anksti: kodėl, ką ir kaip skaityti kūdikiams ir vaikams iki trejų metų
Šiame straipsnyje dr. Lauryna Rakickienė, VU psichologijos instituto Vaiko raidos ir psichoedukacinių tyrimų centro asistentė, apžvelgia mokslinius įrodymus, kad amžius, nuo kada vaikui verta skaityti, yra kur kas ankstesnis, nei daugelis mano, aptaria skaitymo kūdikiams ir vaikams iki trejų metų naudą ir pateikia patarimų, ką, kada ir kaip skaityti su pačiais mažiausiaisiais.
Kokybiškas ankstyvasis skaitymas: kaip ir ką skaityti su vaikais iki 3 metų?
2020-12-04
Straipsnyje Vilniaus universiteto docentė dr. Vaiva Schoroškienė aptaria svarbiausius skaitymo su vaikais iki 3 metų principus, kurie padėtų šeimoms ne tik įsitraukti į ankstyvojo skaitymo procesą, bet ir padrąsintų kūrybiškai taikyti įgytas žinias.
„Pirmosios knygos“ konkurso laimėtoja Indrė Zalieckienė:
„Skaityti vaikui niekada ne per anksti“
Indrė Zalieckienė – debiutantė vaikų literatūroje, konkurse nurungusi ne vieną žinomą rašytoją ir maloniai nustebinusi komisiją. Autorė pristato save kaip žmogų, sugrįžusį į vaikystę ir vėl užsiimantį tuo, kas teikė džiaugsmą prieš daugybę metų. O tuomet I. Zalieckienė mėgo piešti ir rašyti eilėraščius – būtent tai ji daro ir dabar. Tačiau taip buvo ne visada. Tad kaipgi nutiko, kad su I. Zalieckiene šiandien kalbame apie pirmąją jos knygą? Kviečiame su autore susipažinti artimiau.
Užsienio šalių patirtis ankstyvojo skaitymo skatinimo srityje
(JAV, Didžioji Britanija)
2020-07-22
Kai imama dairytis gerosios praktikos pavyzdžių ankstyvojo skaitymo srityje, specialistų akys dažniausiai krypsta į Didžiąją Britaniją, o konkrečiau – į Angliją, kurioje projektas Bookstart (liet. Knygų startas) neužilgo švęs 30-ies metų jubiliejų (pirmasis pilotinis knygų naujagimių susilaukusioms šeimoms dalijimas įvyko 1992 m. Birmingemo mieste, kituose Didžiosios Britanijos regionuose projektas pradėtas įgyvendinti vėliau). Projektui tokia sukaktis tikrai garbinga, o jis pats neabejotinai vienas geriausių pavyzdžių, kaip puiki idėja, mažais žingsneliais keliaujant į priekį, gali virsti ištisa ankstyvojo skaitymo skatinimo programa, arba, tiksliau, net keliomis, ir apimti kelias vaikų amžiaus grupes su skirtingais skaitymo įgūdžiais ir poreikiais, įtraukti į programą įvairių tautybių šeimas ir apimti visą šalį.
Ankstyvojo skaitymo nauda
2015 m. VšĮ „Laikas skaityti“ užsakymu atliktas tyrimas „Lietuvių skaitymo įpročiai“ (atliko Spinter tyrimai) privertė susigriebti už galvų ne vieną skaitymo ir vaikų ugdymo specialistą. Tyrimo rezultatai skelbia, kad savo 0–2 metų vaikams neskaito net 73 proc. respondentų. Kodėl šis skaičius taip šiurpina, jei, kaip teigia daugelis jaunų tėvų, tokio amžiaus vaikai dar nemoka skaityti ir todėl knygos dar nėra būtinos?
Tais pačiais metais ant žurnalo „National Geographic“ viršelio puikavosi du besišypsantys mažyliai, o pagrindinė žurnalo tema buvo skirta pirmiesiems kūdikio metams ir jų smegenų vystymuisi šiuo laikotarpiu.