Skaitymo metai - Naujienos:Skaitymo skatinimo programa siūlo du naujus leidinius

Naujienos

2009-06-01
Skaitymo skatinimo programa siūlo du naujus leidinius


"Literatūros būreliai: idėjos gimsta kalbantis" - tai metodinis leidinys, skirtas aptarti literatūros būrelių vaidmenį ugdant vaikų skaitymo įgūdžius. Knygoje pateikiama nemažai idėjų, kaip klasėje organizuoti literatūros būrelį, kaip jį pristatyti vaikams, kaip jame dirbti plečiant vaikų supratimą bei nuostatas apie knygą ir skaitymą.

 

Pagal Harste, Short ir Bruke (1989), kurie pirmieji įvedė šį terminą, literatūros būrelis yra būdas skatinti vaikus skaityti ir mėgautis kalbėjimu apie knygas. Literatūros būrelyje visa grupė vaikų skaito tą patį tekstą ir kartais, pasiremdami perskaitytų knygų dienoraščiais ir mokytojo pagalba, susirenka pasikalbėti apie savo skaitymą ir paskaityti daugiau teksto kartu. Knygų aptarimas grupėje su kitais padeda vaikams plėtoti supratimą tokiais būdais, kokiais gali nepavykti ramiai skaitant vienumoje. Kai vaikai yra skatinami skaityti labai daug ir kalbėtis apie tekstus su savo bendraamžiais, tai gali padėti jiems išsiugdyti kritinį požiūrį į skaitomą tekstą.

Literatūros būreliai yra įdomus būdas tirti, kaip vaikai supranta tekstą, tobulinti jų skaitymo įgūdžius, skatinti pozityvų požiūrį į skaitymą. Šioje knygoje aprašoma, kaip veikia literatūros būreliai Anglijoje ir kokia jų nauda mokytojams bei vaikams.

King, Carole; Briggs, Jane. Literatūros būreliai: idėjos gimsta kalbantis / iš anglų k. vertė Birutė Pečiulevičiūtė.  – Vilnius: Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka, 2009. – 52 p. ISBN 978-609-405-005-3

Pirmame leidinio skyriuje apibūdinama, kas yra literatūros būrelis, ir paaiškinama keletas naudingų dalykų, kurie siūlomi mokytojams  ir vaikams. Antrame skyriuje paaiškinamas vienas iš būdų, kaip pristatyti moksleiviams literatūros būrelių idėją, ir siūloma, kaip juos panaudoti darbui ir knygų aptarimui klasėje. Trečiame skyriuje pateikiami detalūs mažų vaikų darbo literatūros būrelyje pavyzdžiai, analizuojama, kaip literatūros būrelis pastūmėjo pirmyn jų skaitymo įgūdžius, supratimą ir nuostatas. Paskutiniame skyriuje parodoma, kaip literatūros būreliuose dirbama su vyresniais vaikais, ypač pabrėžiant, kaip mokytojas dirba su grupe, panaudodamas perskaitytų knygų dienoraščius ir diskusijas vaikų supratimui plėtoti.

Leidinyje "Kaip skaitymą padaryti prasmingą" analizuojami psichologiniai ikimokyklinio ir jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų skaitymo aspektai. Autorė koncentruojasi ties iš pirmo žvilgsnio nepastebimomis vaikų skaitymo detalėmis, kurios labai svarbios visiems, suinteresuotiems vaikų skaitymo skatinimu. Čia galima rasti nemažai teorinės medžiagos bei praktinių patarimų, į ką reikėtų atkreipti dėmesį, skatinant ir mokant vaiką skaityti.

Smith, Vivienne. Kaip skaitymą padaryti prasmingą / iš anglų kalbos vertė Edvarda Srėbaliūtė.  –  Vilnius: Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka, 2009.  –  44 p. ISBN 978-609-405-004-6

Knygelėje autorė mėgina praskleisti paslaptingą skaitymo magijos šydą ir paaiškinti procesus, kurie vyksta skaitytojų galvose, kai jie skaito. Knygelė yra dviejų dalių: pirmojoje dalyje aprašytos kelios būdingos skaitytojo elgesio schemos, arba modeliai; juose pavaizduoti mąstymo postūmiai ir traukos jėgos, veikiantys skaitytojo galvoje, kai jis ieško skaitomų tekstų prasmės. Šios schemos sukurtos stebint tikrus skaitytojus – vaikus ir suaugusiuosius – ir kalbantis su jais. Visa, ką šie skaitytojai pasakė apie skaitymą, panaudota šioje knygelėje pateiktuose modeliuose.     Pirmojoje knygelės dalyje siūloma naudotis šiais modeliais ne tik todėl kad jie padeda apibūdinti skaitytojo elgesį – jie naudingi ir kaip diagnostinė priemonė mokytojams, padėsianti atpažinti mokinius, išsiugdžiusius neproduktyvius skaitymo įpročius, ir suprasti, kaip galima padėti šiems mokiniams tobulėti.

Antrojoje knygelės dalyje kalbama apie mokytojo vaidmenį ir klasėje skaitomus tekstus. Pažymima, kaip svarbu, kad klasė taptų tekstus interpretuojančia bendruomene, ir pateikiama praktinių patarimų, kaip tokią bendruomenę sukurti. Šioje dalyje pažvelgiama į pačių tekstų svarbą.

Knygelės pabaigoje apie skaitymą kalbama idėjų kontekste: mūsų pasaulyje, kuriame tekstai ir su jais susijusi praktika taip sparčiai keičiasi, nepaprastai svarbu, kad skaitytojai gebėtų įžvelgti daugiau nei tik žodžius, užrašytus puslapyje arba kompiuterio ekrane. Tik tokie skaitytojai gebės įveikti ateities uždavinius, susijusius su raštingumu. Filosofinis akmuo, kuriuo išmoksta naudotis skaitytojai, yra amžinas.

Šių knygelių išleidimą rėmė Valstybinė skaitymo skatinimo programa.

Norinčius įsigyti šiuos leidinius prašome rašyti el. p.: a.augustaitiene@lnb.lt

Programą įgyvendina